martedì 25 novembre 2008

Zöldfűszeres tengeri sügér vele sült krumplikockákkal

Két halam volt a múltkor, és mivel az elején nem bíztam a sóköpenyes megoldásban, gondoltam, a biztonság kedvéért a két halat kétféleképpen készítem el, nehogy a végén éhen maradjunk. Itt sem törekedtem bonyolult dolgokra: a halat megtisztítottam, sóztam, borsoztam, ugyanúgy zöldfűszereket gyömöszöltem a hasába, (zsálya, rozmaring, petrezselyemzöld, bazslikom, édeskömény levél stb.) meglocsoltam egy kevés citromlével, rápakoltam két-három citromkarikát, majd az egészet apró kockára vágott, sóval, borssal ízesített krumpliágyra helyeztem.
180 fokos sütőben, alufóliával lefedve sütöttem kb. 25 percig, majd egy szinttel feljebb raktam a tepsit, a sütőt a grill programra, a hőmérsékletet 200 fokra állíottam, és így sütöttem/pirítottam még kb. 15 percig. (Ez is nagyon finom lett, de még így is a sóköpenyes változat viszi a pálmát!)

9 commenti:

lorien ha detto...

De jó a tenger közelében élni. Menedékjogot fogok kérni valami tengeri országban :)
A sóban sütés nagyszerű eredményt hoz hal esetében. Akinek meg tengeri sügér jut, hát... nem is mondok semmit :)

Anonymous ha detto...

Nem szabad 40 percig sütni semmiféle halat.

Gabah ha detto...

Lorien, ezzel a menedékjoggal úgy megnevettettél!:-))) Gyere, kersünk valami kis halászkunyhót a lagúnában! ;-)

Gabah ha detto...

Kedves Névtelen! Köszönöm a tanácsodat! :-)
Most hirtelen három oldalt is találtam:
http://www.giallozafferano.it/ricetta/Branzino-al-forno
Itt legalább(!) 40 percet javasolnak.

http://ricette.leonardo.it/ricetta_branzino_al_forno_639.html
Itt kb. 40 percet.

http://fortisempre.wordpress.com/2008/10/07/branzino-al-forno-con-patate-olive-e-pomodorini/
Itt pedig 30 percet egy 500 g-os sügér, 45 percet pedig az 1 kg körüli esetében.

Nyilván a sütési idő nagyban függ a hal méretétől. Az enyém kb. 80 dkg-os volt, ezért mertem 40 percig sütni.

A múlt hétvégén egy kisebbet vettem, azt parázson sütöttük kinn, és annak pl. elég volt kb. 20-25 perc.

lorien ha detto...

Aki ilyet állít, az még életében nem készített halat. Hogy a fenébe ne lehetne 40 percig sütni, sőt, adott esetben tovább is, attól függően, milyen technológiát alkalmazunk, miféle halat sütünk, mekkora a hal súlya, légkeveréses-e a sütő, stb. Sóban sütéskor például először a sónak kell felmelegednie, ami köztudottan rossz hővezetési tulajdonságú, 20-30 perc alatt épp csak átmelegszik, a hal ekkor még nyers marad. Nagyobb hal esetében több só is kell, és akár 50-60 perc.

Ugyanígy, 800-1000 g feletti halak egyben sütéséhez akár 35-45 perc is kellhet, míg a gerinc mellett is eléri a kellő maghőmérsékletet.

Gabah!
Okés, megyek, szólj ha lesz egy jó kis halászkunyhó :) Ha tengeri országban vagyok, számomra mindig a legvonzóbb dolgok egyike a halpiac, lehetőleg a tengerparton :)

Mamma ha detto...

Lorien! Tökéletes okfejtés! Én legközelebb felvert tojásfehérjével fogom a sót elkeverni, úgy sütöm meg a kéregben. 45 percig.
Gabah, ilyen zöldfűszeres begyömöszölt hasút én is szoktam sütni, annyira friss és üde, hogy hú!

Gabah ha detto...

Mamma, Lorien, köszönöm! Már kezdtem kételkedni saját magamban... Egyébként még a túlsütött hal is jobb a félig nyersnél. (Sajnos ez utóbbihoz volt szerencsém az Ős Kajánban, Tolcsván, és nagy-nagy csalódás volt, mert maga a hely számomra tökéletes, és a vacsora is kitűnő volt, de ez a hal elrontott mindent. Meg bosszantott is, mert utaztunk érte majdnem 60 km-t :-((()

Gabah ha detto...

Lorien, a halpiac engem is mindig elbűvöl. Ha valamelyik nagyobb tengerparti városban járunk, az az első, hogy szétnézünk a halpiacon :-) Rendszereztem már egy hűtőtáskát erre a célra, amit induláskor mindig telepakolok jégakkuval, és így vásárolni is tudunk.
Kár hogy itt környéken nincs nagyobb piac. A maranoi is csak halárusoknak van nyitva (meg gondolom, a helybelieknek), bár az biztos, hogy ami ide érkezik, Rivignanoba, az onnan van, és mindig friss!
Sok-sok évvel ezelőtt jártam néhányszor a trieszti halpiac környékén, de mindig délután érkeztünk, így zárva volt. Az idén 2-3 magyar "halpiacrajongót" is küldtem a környékre, de nem találták (vagy nem mentek elég messzire???). Talán más helyre költöztették? Ha valaki tud ezzel kapcsolatban némi információval szolgálni, nagyon megköszönném! (Olyan halpiacra gondolok itt, ahová a földi halandó is beteheti a lábát.)
Lorien, a kunyhónak meg utánnézek! HA jól tudom, szerveznek kirándulásokat a lagunába egy-egy ilyen kunyóban elfogyasztott ebéddel egybekötve. Kicsit számomra túl "turistaszagú" a dolog, de egy próbát mindenképp megér! A hal minden bizonnyal friss, ettől több meg nem is kell! :-)

Gabah ha detto...

Jaj, majdnem elfelejtettem: Mamma, a tojásfehérjés változaton én is gondolkodtam, de aztán végül mégis maradt sima változat. Meséld majd el légyszi, milyen lett!
Nekem már ez is annyira ízlett, hogy azt mondtam, másképp nem is készítem, csak így! Esetleg parázson ;-) de ez sem közelíti meg a sóköpenyest.
Ezt a sósat egyébként épp Maranoban kóstoltam először, de nagyon kezdő lévén, nem hagyott bennem mély nyomokat. Most viszont...haaaaajaj...! :-)