domenica 12 agosto 2012

A legfinomabb olasz paradicsomszósz


Ez az írás tavaly októberben megjelent már a Tavolán, igaz, fotó nem volt hozzá. Most, hogy ismét aktuális lett a paradicsombefőzés, gondoltam frissítem a bejegyzést egy-két új tapasztalattal, és csatolok képet is.

"Haha, nagyképű voltam, de mostanában ilyen hatásvadász címekbe botlok úton-útfélen, és egyébként nem is hazudtam nagyot. Történt ugyanis, hogy az utóbbi két hétben hirtelen négyen is elkérték a paradicsomszószunk receptjét, és hárman közülük addmeguramdemárazonnal felkiáltással, szóval a címnek van némi valós alapja.
Kéretik nagy-nagy tisztelettel és szeretettel kezelni a témát, mert nem másról, mint évszázadokon keresztül, mammáról figliára (jelen esetben fiára és menyére) szálló családi receptről van szó.
Tehát:
Paradicsomszósz

- természetesen, tartósítószer nélkül -

Hozzávalók: 10 kg paradicsom (édes, érett, lehetőleg házi - nem mondom, hogy a fajta nem fontos, de nem elsődleges, a kérdés inkább időjárásfüggő, az idén pl. a legízletesebb szószt koktélparadicsomból főztük, szóval a választást mindenkire rábízom, szezontól, lehetőségtől függően, lehet több fajta is, lényeg, hogy vásárlás előtt mindenképp kóstoljunk!, és csak azután döntsünk), kilónként 1/2 kávéskanálnyi só, kilónként 1 kis fej salottahagyma vagy fehérhagyma, kilónként 1 cikk fokhagyma, kilónként 1-2 levél friss bazsalikom



  • A hagymát, a fokhagymát megtisztíjuk, nagyobb kockára vágjuk.
  • A paradicsomot megmosuk, félbevágjuk, ha nagyok negyedeljük, és a hagymával valamint a fokhagymával együtt egy nagy fazékba rakjuk.
  • Közepes lángon elkezdjük főzni (nem kavarjuk!).
  • Lesben állunk, és egy merőkanállal folyamatosan leszedegetjük a paradicsomok tetejére kiülő vizet. (Hogy könnyebb legyen a művelet, krátert nyomunk a merőkanállal a paradicsomkupacba, és így merjük ki a levet.)
  • Sajnáljuk vagy sem, ezzel a lével nem tudunk mit kezdeni, kiöntjük. Ha kellő méretű a fagyasztónk, le is fagyaszthatjuk, és később, rizottókhoz, zöldséglevesekhez felhasználhatjuk. Ne sajnáljuk, ez a paradicsomszósz készítésének a leglényegesebb pontja! (Amikor nagymamámnak meséltem, hogy készül nálunk a szósz, itt megakadt, és nem is tudott továbblépni, mert mi az, hogy kidobjuk a paradicsom levét?!? Hiába magyaráztam, hogy ez csak víz....) 
  • Közben nagyon odafigyelünk, mert a paradicsom nagyon könnyen leég - így is jártunk már, khm, épp az idén. Érdemes inox fazekat használni, a zománcozott és az alumínium edények "veszélyesebbek". Persze ezekben is lehet szószt főzni, de jobban oda kell figyelni.
  • Amikor már csak nagy erőfeszítések árán tudunk levet leszedni a paradicsomokról, kilónként hozzáadunk 1/2 kávéskanál sót, majd az egészet folyamatosan kevergetve kb. 30 percig főzzük.
  • Paradicsompasszírozón átpasszírozzuk (nem a csövesen, hanem amin a hallevesnek szoktuk az alapot készíteni), a szószba rakunk az eredeti mennyiséghez viszonyítva kilónként 1-2 bazsalikomlevelet, és még egyszer felforraljuk.
  • A szószt tiszta befőttesüvegekbe töltjük, lezárjuk.
  • Az üvegeket óriásfazékba rakjuk, felöntjük vízzel úgy, hogy az üvegeket ellepje, majd kis lángon 20 percig dunsztoljuk.
  • Jó ha ebben a forróvizes fazékban hagyjuk kihűlni, de ha még egy kört kell csinálni és csak egy óriásfazekunk van, rakjuk a még forró üvegeket egy takaróval kibélelt dobozba, takarjuk be felül is, és itt hagyjuk.


Tipp:

  • Ha a hagymát és a fokhagymát a vízleszedegetés után adjuk a paradicsomokhoz, frissebb ízű szószt kapunk
  • A hagyma és a fokhagyma el is hagyható, ebben az esetben közvetlenül felhasználás előtt készíthetünk extraszűz olívaolaj + fokhagyma, vagy extraszűz olívaolaj + fokhagyma + hagyma alapot hozzá.
  • Ha a főzési időt 3-4 órára hosszabbítjuk, és az egészet csak "pötyögtetve", nagyona lacsony lángon főzzük, lekvár sűrűségű, nagyon koncentrált ízű szószt kapunk (Ilyet szokott Ember készíteni és általában ezért szoktek ölre menni a vendégek. Persze birkatürelem meg legalább 12 óra szabadidő kell hozzá.)
  • Anyós szokott olyan verziót is készíteni, amihez rögtön az elején ad sárgarépát, fokhagymát, hagymát, zellerszárat, petrezselyemzöldet, bazsalikomot, sót és borsot. Ebben az esetben a végeredményt egy kész zöldséges paradicsomszósz, felmelegítés után mehet is az üvegből egyenesen a tésztára. (A főzési idő azonban itt is elég hosszúra nyúlik.)
No, azt hiszem, elmondtam minden titkot. Majd ha kisüt a nap, hozok fel néhány üveg szószt, és lövök róluk néhány képet is, hogy ne csak a szöveg árválkodjon itt magában."




Frissítés 2012.
  • Az idén a második befőzésnél kicsit későn kapcsoltam, és nem sikerült áttetsző paradicsomvizet leszedni. A lé viszonylag sűrű lett, így azonnal készítettem belőle egy citromos-paradicsomos zöldbablevest tőkehallal, másnap egy tenger gyümölcsei rizottóhoz használtam alapléként, ami megmaradt, behűtve, sóval, borssal fűszerezve ittuk meg.
  • Az idén zöldségek és só nélkül készítettem a szószt, passzírozás után csak bazsalikomlevelek kerültek bele, ezekkel egyszer felforraltam az egészet, és így töltöttem üvegekbe.

4 commenti:

Eva ha detto...

Gaba, a hozzávalóknál azt írod, hogy "kilónként 1 kávéskanál só", a receptben viszont már csak 1/2 kávéskanálnyi szerepel. Akkor hogy is van ez most? Nem vagyok ugyan "bespájzolós" (mert nincs helyem, no meg spájzom se :-D) de egyszer megpróbálkoznék egy kisebb mennyiséggel. Köszi!

Gabah ha detto...

Fél kávéskanállal szoktam beletenni (az elején lemaradt a /2), de tessék kóstolni, a nagyon érett, édes paradicsomok kicsivel több sót is elbírhatnak. Egyébként működik a recept só nélkül is, az idén az utolsó két adagot só nélkül tettem el.
:-)

Eva ha detto...

Már amikor elküldtem a kommentet akkor esett le, hogy mekkora "okosságot" kérdeztem. De azért kösz, hogy válaszoltál.
Mi dispiace signora. :-))

Gabah ha detto...

Á, rá se ránts!
Igazad van, mostanában különösen pontatlan vagyok. Sietve, lopva írom a recepteket, vagy éjjel vagy hajnalban amikor még Anna alszik, így sokat hibázok.
Pusz.
:-)