venerdì 5 settembre 2008

Fókacsa és ketten pofa

Egy végtelenül szimpatikus háromgyerekes család jött hozzánk nyaralni. Sőt, több, mint nyaralni, ugyanis ősztől ide költöznek Olaszországba, és egyfajta információ-, tapasztalatgyűjtő úton is voltak. A három gyerkőc mindegyike fogékony a nyelvek iránt, azonnal el is kezdtük a "tanulást", igyekezve kibővíteni a már otthon megszerzett tudást. A két kicsi, napokig mondogatta: "Ketten pofa, ketten pofa...", én balga meg nem értettem :-) Azt gondoltam, hogy ez biztos valami játék kettejük között; ketten egyszerre kell grimaszolni, vagy valami dalszöveg... Csak akkor figyeltem fel igazán a dologra, amikor anyuka felvilágosított, hogy "A gyerek azt kérdezi, hogy milyen idő van." vagyis "Che tempo fa?" Kicsit elszégyelltem magam, de aztán később, egy másik családdal, egy másik gyerkőccel újra előjött a téma, csak ezúttal gasztrovonalon, ti. focacciát sütöttem. Szenzációs a gyerekek asszociációs képessége!!! Új állatot kreáltunk ám: FÓKACSÁT amit a kezünkkel jól össze kell nyomorgatni-gyurmákolni, utána a sok náspángolástól a fókacsa megdagad, megint adunk neki vagy kettőt, aztán nyújtófával jól kiporoljuk a bundáját, az ujjunkkal megszurkáljuk, majd bedobjuk a kemencébe, mint a gonosz boszorkányt a Jancsi és Juliskában, végül pedig meg is esszük. Tiszta horror! :-) Mindenesetre nagyon jól szórakoztunk. I'me az én fókacsám:

Rozmaringos focaccia fekete olívabogyóval és koktélparadicsommal -

Focaccia al rosmarino con le olive nere e pomodorini

Hozzávalók:
  • 350 g liszt
  • 6 ek. extra szűz olívaolaj
  • 20 g élesztő
  • 1 tk. kristáycukor
  • 1 tk. finomsó
  • 1/2 ek. nagyszemű só
  • kb. 2,5 dl víz
  • koktélparadicsom
  • fekete olívabogyó
  • 1 ágacska rozmaring


Az élesztőt keverjük el 1 dl langyos vízben, majd apránként adjuk hozzá a lisztet, a maradék vizet, 1 tk. sót, 1 tk. kristálycukrot és 1 ek. olívaolajat. Kb. 10 percig gyúrjuk, labdává formázzuk, és letakarva 30 percig kelesztjük. Ezután még egyszer átgyúrjuk, 1-1,5 cm vastagságúra nyújtjuk, és egy olajjal kikent tepsibe fektetjük. Itt-ott az ujjunkkal mélyedéseket nyomkodunk bele, majd finoman belenyomkodjuk a félbe vágott koktélparadicsomokat és az olívabogyókat, rádobálunk néhány rozmaringlevélkét, végül a tepsiben még 30 percig hagyjuk kelni. Amikor a tészta megkelt, meglocsoljuk a maradék olívaolajjal, megszórjuk a nagyszemű sóval. 190 fokra előmelegített sütőben kb. 30 percig sütjük.

6 commenti:

nana ha detto...

jót derültem ezeken a történeteken! :)

citromfű ha detto...

Gabah, ez nagyon aranyos! :))

Mamma ha detto...

Hát ezen csuda jót derültem!:-))
Úgy látszik, mi már úgy felnőttünk:-), hogy meg sem értjük az ilyen csetlést-botlást:-)
Majd a gyerekek is fognak ám ezen szórakozni, ha pár év múlva meghallják, miket is mondtak!!

A világhírnévhez:-)) pedig gratulálok, Gabah!!

Gabah ha detto...

Örülök, hogy megnevettettelek Titeket! :-) Mi is nagyon jót mulattunk.
Köszönöm, Mamma! Tudom, nem olyan nagy dolog, de azért jól esett bemenni az újságoshoz...;-)

galina ha detto...

Józ viháncoltam, köszönöm Gabah!:)

Gabah ha detto...

Szívesen! ;--))))