lunedì 14 novembre 2011

Pastiera napoletana

Izgalmasabb ételeket ígértem a hétre. Íme, vágjunk bele:
A pastiera napoletana húsvéti édesség, ennek ellenére megvan benne minden, ami a karácsonyhoz is passzol: omlós tészta, fahéj, narancs, mazsola... 
Miután biztos, hogy nem leszek képes ezt kivitelezni, ráadásul megvan arra az esély, hogy Magyarországon karácsonyozunk, új desszertterveken kellett, hogy gondolkodjak. Ekkor jött velem szembe ez az egyszerű pastiera napoletana recept. (Megfigyeltem az utóbbi időben, hogy ha nagyon erősen koncentrálok, szembe jönnek velem mindenféle megoldások... x))
Kicsit visszavettem a cukor és a tejmennyiségből (talán nem is eleget), és tadááám! Rég történt már, hogy ennyire jól sikerült sütit tudtam tálalni!
Pastiera napoletana
Hozzávalók:
Az omlós tésztához: 280 g liszt, 100 g porcukor, 100 g vaj, 1 egész tojás, 1 tojás sárgája, csipetnyi só, 4 tk. házi vaníliás cukor
A töltelékhez: 300 g főtt búza, 300 ml tej, 30 g olvasztott vaj, 1 citrom lereszelt héja, 250 g cukor, 330 g ricotta, 3 egész tojás, 1 tk. narancsvirágvíz, 1 tk. őrölt fahéj, 50 g kandírozott narancshéj, 50 g mazsola
A tálaláshoz: (házi) narancslekvár
A lisztet a vajjal elmorzsoljuk, belekeverjük a cukrot, a vaníliás cukrot, a sót, a tojást és a tojássárgáját, majd az egészből könnyen formázható, puha tésztát gyúrunk. és legalább egy órán keresztül hűtőben pihentetjük.
A töltelék hozzávalóit simára keverjük.
A tésztát kivesszük a hűtőből, negyedét félretesszük, a többit kerekre nyújtjuk, és kibélelünk vele egy 24 cm-es piteformát. A ricottás masszát beleöntjük, majd a félretett egynegyed tésztát is kiyújtjuk, csíkokat vágunk belőle, és rácsot gyártunk a sütemény tetejére.
180 fokra előmelegített sütőben 50 percig sütjük. A formában hagyjuk kihűlni. Lehetőleg házi narancslekvárral tálaljuk.
P.s. Ha jól tudom, otthon főtt búzát bio- és horgászboltokban lehet kapni. Ha nincs, elkészíthettjük magunk is: a búzát 24 órára áztassuk be, öblítsük le, és két és félszeres mennyiségű tejben - vagy tej és víz keverékében- kb. 1,5-2 óra alatt főzzük puhára.
Közben gondolkodtam a karácsonyi verzión: 
nr 1. Legszívesebben körtésíteném az egészet. Az omlós tésztába mehetne fehércsokoládé, a töltelékbe ricotta, főtt búza, fahéjas körtekockák, körtepálinkában áztatott mazsola,  a tetejére pedig karamell.
nr. 2. Vagy így hagyom az egészet, kicsit intenzívebbre veszem a narancsízt, és kis tartellette formákban sütöm meg. Csillagocskákat szúrok majd ki a tetejükre a maradék tésztából.

10 commenti:

accantoalcamino ha detto...

Ciao!! Sai che l'ho fatta pochi giorni fa? "Ello" continuava a chiedermi: quando mi fai la pastiera? Così per il mio compleanno ho fatto la torta per lui ;-) Un bacio grande.
Ho letto da rossella che forse ci sarai all'incontro (a me non "m'invita mai" le sto sui maroni :-D )spero di vedertti (magari ci troviamo "fuori" ;-)

Gabah ha detto...

Ma dai! Vedi la telepatia friulana! ;-)
Sì, sì, ormai 99% che ci saremo, io, mio marito e anche la bimba. Chissà fino a quando resisteranno? :-))
Ok, ci vediamo allora fuori, porterò con me una bandierina ungherese, così mi riconoscerai e dopo cercherò di portarti dentro senza che la Ross se ne accorga. ;-))))

Erika ha detto...

Szia, feltetlenul ki fogom probalni! :) Pont a mult heten vettem meg a fott buzat, vagy mit, hozza! :) en mindig az uvegen talalhato receptet kovettem es valami vegtelenul edes, de finom, valami lett belole, de semmi koze nem volt ahhoz, amit altalaban a kepeken latni. raadasul olyan sok lesz belole, hogy 3 tepsu kell hozza... 6 tojas, stb. szoval eleg bonyolult es hosszu dolog. csak epp en nagyon szeretem, ezert ujra es ujra megprobalom, de meg nem jott sose ugy ossze, ahogy az kell. pedig mar 2 receptet is probaltam. a masik a konfekciorol, amiben egyeb hozzavalok is vannak a pastiera-hoz. mar azon voltam, hogy en krealok valamit belole (fott buza). :)

Gabah ha detto...

Erika, én sem mertem sosem nekiállni a pastierának, mert mindig olyan receptek akadtak a kezembe, amelyekben hatalmas mennyiségű cukor, kandírozott gyümölcsök, rengeteg tojás volt (amúgy valószínűleg ilyennek kell lennie, mert a déli édességek általában épp ilyen tömények), aztán szembe jött velem ez a recept, és rácsodálkoztam, hogy jéééé, ezt így is lehet? :-))) Próbáld ki bátran, működnie kell!

Erika ha detto...

ok, majd megmutatom, m ilyen lett az enyem. bar lehet valtoztatok rajta, ha felbatorodok, akkor az egyszerut is leegyszerusitem. :) csak mert mindig idohianyban szenvedek. :)

Erika ha detto...

kesobb rajottem, hogy ennel sokkal egyszerubben, ahogy leirtad, mar nem nagyon lehet.. ;) hacsak nem a "9 torta" nevezetu alappal (cameo-tol nem tudom, kaphato-e Magyarorszagon) a tesztat elkesziteni, de a tolteleket en is igy csinalnam! :)

Gabah ha detto...

Neee, neee, neeeee, légyszi, légysziiii!!! Egy omlós tésztát összegyúrni igazán gyerekjáték, és hipp-hopp készen van! Gyerünk, bátorság! Nem beszélve arról, hogy minden bizonnyal kevesebbe kerül, mint az előkészített por ez-az.
Egyébként tényleg ez a legegyszerűbb pastiera recept amivel valaha találkoztam.
Még egy bölcsesség mára: a legfinomabb ételekért bizony meg kell szenvedni! ;-)

Erika ha detto...

Hààààààààt, a lustasàg gyozott. Viszont az eredmeny nagyon jo lett, ha meg anyosom is megdicserte! :)
Ilyen lett: http://diventaregenovese.blogspot.com/2011/11/pastiera-napoletana-alla-genovese.html
a fotozassal meg gondom van, mert az elso 2-t mobillal csinaltam, mig a 3.-at mar fenykepezovel. latszik a kulonbseg... :) amugy igazad van, tenyleg nem kell sok az osszegyurashoz, legkozelebb ugy lesz! azt hiszem hamarosan, mert meg a 7 eves lanyom is imadta! :)

Erika ha detto...

amit mar tobbszor akartam: GRATULALOK a bloghoz! :)

Gabah ha detto...

Köszönöm, Erika! Nagyon kedves tőled!

Azt a kilenc tortás port pedig tessék elfelejteni! Irgum-burgum, macskabajsza! ;-)

Szép lett a pastierád! Írtam néhány sort hozzá... Egy anyós elismerésétől pedig kevés nagyobb dolog van széles e világon! :-)))
Itt is gyors gyógyulást kívánok a kislányodnak!
Un abbraccio.