lunedì 25 agosto 2008

VKF! XVIII.1.

Mostanában mindennel el vagyok késve. E-mailekkel, munkával, baráti kapcsolatok ápolásával, főzéssel, az ígéreteimmel, ja, s persze nem beszélve a blogírásról... Furcsa ez számomra, mert kb. ez év elejéig a pontosság mintaképe voltam. Ha késésről volt szó, legyen az egyszerűen szöszmötölés miatt, vagy mások hibájából, nálam nem volt pardon! S most, hogy én is késős lettem, állandó bűntudat gyötör. Talán I'zbolygó még elfogadja, így ha pironkodva is, de neveznék...
Van ugyan még 2-3 túrós recept a gépen, de postolni már sajnos nincs időm. Majd legközelebb :-)

Nem tudom, hogy otthon lehet-e kapni füstölt ricottát, de ha valaki véletlenül rábukkan, mindenképp próbálja ki! A téli friulán konyha egyik kitűnő alapanyaga pl. rizottókhoz. És tényleg! Ez a mostani is az egyik legfinomabb rizottó lett, amit valaha készítettem. (Ettől már csak egy jobb létezik: amikor a tökvirág helyett tököt használok az elkészítéséhez ;-)


Rizottó tökvirággal és füstölt ricottával -

Risotto con fiori di zucca e ricotta affumicata


Hozzávalók:
  • 4 kávéscsésze rizottóhoz való rizs
  • 1 közepes fej hagyma
  • húsleves
  • 8 db tökvirág
  • 15 dkg füstölt ricotta
  • 2 tk. vaj
  • 1 ek. olívaolaj
  • 1 dl száraz fehérbor
  • só, frissen őrölt fehérbors
  • 1 ek. reszelt parmezán

A tökvirágokat megmossuk, bibéjüket eltávolítjuk, a szirmokat kisebb darabokra tépkedjük. A hagymát apró kockára vágjuk, az olajon és a vaj felén megpároljuk, majd hozzáadjuk a rizst, a sziromdarabkékat, és néhány percig együtt pirítjuk. A húslevest eközben felmelegítjük. A rizst megöntözzük a fehérborral, megvárjuk, míg nagy része elpárolog, majd folyamatos kevergetés közben, adjunk hozzá egy kevés húslevest. Ezt mindaddig ismételjük, amíg a rizs majdnem megpuhul. Ekkor adjuk hozzá az apró kockára vágott füstölt ricottát, a maradék vajat és a reszelt parmezánt. Azonnal tálaljuk.

3 commenti:

citromfű ha detto...

Gabah, ez nagyon-nagyon jól hangzik! Szerinted Itthon lehet kapni füstölt ricottát?
Vagy van valami hazai nyersanyag, amivel helyettesíteni lehet?

Senior ha detto...

Szia Gabah!Én még nem találkoztam itthon füstölttel (sajnos).Lehet,hogy kicsit primitív,de talán hasonló ízt kaphatunk,ha a natur ricottát füstölt ízű sóval bolondítjuk.Ez esetben nyílván az étel sózásánál kell résen lenni.Tetszik a recept,finom lehet!

Gabah ha detto...

Sziasztok léánkák! Kicsit utánanéztem a dolgoknak, de otthon se híre, se hamva a füstölt ricottának, sajnos. Találtam egy-két éttermet, ahol egy-egy tradícionális olasz étel elkészítéséhez használják, de ezen kívül semmi. :-(
A füstölt ricotta egébként úgy készül, hogy a friss ricottát besózzák, kicsi, lyukacsos formákba rakják, kb. átlagosan 2-3 hétig érlelik, - ezalatt kicsöpög belőle a fölösleges víz - és csak ezután jön a füstölés...
Ha nagyon helyettesíteni szeretnénk valamivel, aminek én nem igazán vagyok híve, de ebben az esetben tlán megéri, akkor mindenképp valami olyan füstölt sajtot kellene választani, ami nehezen olvad, az ételben is megmarad darabosnak, csak a felülete válik egy it csúszóssá. No, nem tudom, hogy sikerült-e elmagyarázni a lényeget :-) Mindenesetre mivel nagy füstölős nemzet a mienk, egy jó kis téli diszóvágós időszakban a szalonna mellé fel lehetne lógatni egy kis gömböc túrót is... Kíváncsi lennék az eredményre!