giovedì 9 luglio 2009

VKF! XXVI. Nyári előételek 1. Polipsaláta

A Vesta által megirdetett XXVI. VKF! épp kapóra jött, mert ugye nincs is nagyszerűbb előétel egy tengerparton eltöltött forró nyári nap után, mint egy hűvös teraszon elköltött polipsaláta. Két verziót hoztam: a krumplis-brokkolis akár télen is jólesik, az egyszerű, petrezselymest kimondottan nyárra ajánlom! Remélem, nem nagy baj, hogy most publikálom a recepteket, de indulás előtt vár még rám egy szülésfelkészítő tanfolyás, torna, kis kórházi ez meg az, no meg persze a pakk elkészítése. Szombat reggel pedig már úton leszek a naffényes Magyarország felé, ami pedig a hétvégéből marad, azt szeretném a régesrég látott családommal tölteni.
Mindenkinek kellemes nyári előételeket kívánok! ;-)

Polipsaláta
Hozzávalók:
  • 1 kb. 800 g-os polip
  • 1 csokor petrezselyemzöld
  • 1 babérlevél
  • 1 citrom
  • 1 gerezd fokhagyma
  • kiváló minőségű extraszűz olívaolaj
  • frissen őrölt feketebors


Mindenekelőtt tisztítsuk meg a polipot. Fordítsuk ki a fejét, mossuk ki alaposan a benne lévő fekete színű részt. Lehetőleg egyben szakítsuk le az itt lévő zsákocskát, amiben a polip belsőségei vannak, aztán vágjuk ki a szemeit és a száját is. Ha vízben főzzük a polipot -márpedig most vízben főzzük- a bőrét nem szükséges lehúzni. Anyósom általában mégis megteszi, de mivel nem könnyű feladat, én mióta tudom, hogy nem muszáj, inkább nem próbálkozom vele.
Egy fazékban forraljunk vizet egy kevés sóval, dobjuk bele a babérlevelet, majd merítsük a vízbe a polipot kétszer-háromszor, harmadszorra hagyjuk a polipot a forrásban lévő vízben. (Gondolom ez a merítkezés valami mágikus szertartás lehet, bár sokan azt mondják, hogy a polip karjai csak így fognak szépen összegöndörödni.) Főzzük a polipot kb. 1 órán keresztül és hagyjuk a főzővízben kihűlni. Általában 30 perc főzési időt szoktak számolni 3-400 g polipra. Állítólag ha nem a főzővízben hagyjuk kihűlni, akkor megkeményedik. Nem tudom, hogy ez is csak legenda-e, én eddig még nem mertem kipróbálni. :-)
Amikor a polip teljesen kihűlt, vegyük ki a vízből, húzzuk le a bőrét (a lábain lévő tapadókorongok környékén akár rajta is hagyhatjuk), vágjuk kisebb darabokra, locsoljuk meg egy kevés olívaolajjal, a citrom levével, borsozzuk, szórjuk meg az apróra vágott petrezselyemzölddel, és adjuk hozzó a félbe vágott fokhagymagerezdet. Egy kanállal alaposan keverjük össze az egészet, rakjuk hűtőbe, és kb. 1-2 órán keresztül hagyjuk, hogy az ízek összeérjenek. Tálalásnál ne felejtsük el a fokhagymadarabokat eltávolítani és friss citromot kínálni mellé!

9 commenti:

lorien ha detto...

Basszus, de jó, hogy ilyen korán posztolsz, teljesen kiment volna a fejemből :)

Gabah ha detto...

:-))) Nekem is majdnem! De làttam néhány napja egy VKF-es posztot, úgyhogy belehúztam! ;-)

lorien ha detto...

Akkor milyen jó, hogy nem múlt hétvégen jöttetek :)
Látom, belehúztál alaposan, hány tucat poszt lesz?:)

Gabah ha detto...

Nincs több! (Angyalka.:-)
Indulok azonnal tanfolyásra. ;-)

Vesta ha detto...

Csodásan fest a polipsalátád!
Vigyázz magatokra és érezd magad remekül itthon!

Kata ha detto...

Szívesen megkóstolnám, de azért azt a tisztítási folyamatot inkább kihagynám...pucolt polipért pucolt gombát kapsz cserébe:) (Rémes vagyok, ugye?)

Gabah ha detto...

Vesta, köszönöm szépen! Igen, csak arra fogunk koncentrálni, hogy ezalatt a rövid idő alatt nagyon jól érezzük magunkat!
Kata, neked is köszönöm! Dddddehogy vagy rémes! Én szívesen megpucolom neked a polipot! (Jó sok gombáért! :-))))))
Vicc volt. ;-)
Nem nagy munka, hamar megvan!
Jesszus, most nézem csak, hogy ezzel a leírással lehet, hogy most jól elriasztottam egy-két vállalkozó szellemet! ;-)

Reni ha detto...

engem semmiképp :)
http://renidani.blogspot.com/2010/02/citromos-polipsalata.html
végre felraktam :)

Gabah ha detto...

Ügyes!
Örülök, hogy ízlett!