martedì 6 ottobre 2009

Padlizsános spagettitorta

Apró változtatásokkal David Ruggerio Sapori di casa című, tradicionális szicíliai ételeket bemutató szakácskönyvéből.
Padlizsános spagettitorta
- Timballo di mulinciani e pasta
Hozzávalók:
  • 2 közepes padlizsán
  • egy csokor petrezselyemzöld
  • 2 ek. + 1 dl extraszűz olívaolaj
  • diónyi vaj
  • 50 g zsemlemorzsa
  • 450 g spagetti
  • 4 gerezd fokhagyma
  • 1 csipetnyi csípős pirospaprika
  • kb. 10-15 db közepes hámozott, kockára vágott paradicsom
  • 20-25 db fekete olívabogyó
  • frissen őrölt feketebors
  • 2 tk. oregánó
  • 10 nagy bazsalikomlevél
  • 50 g reszelt parmezán
  • 50 g reszelt pecorino romano
  • 50 g reszelt füstölt ricotta


A padlizsánokat hosszában kb. 0,5 cm vékonyra szeleteljük, besózzuk, és egy szűrőbe téve legalább egy órán keresztül állni hagyjuk. A petrezselyemzöldet felaprítjuk, és összekeverjük 2 evőkanálnyi olívaolajjal.
Egy 26 cm-es tortaformát kivajazunk, és megszórjuk zsemlemorzsával.
A padlizsánszeleteket bordázott aljú serpenyőben zsiradék nélkül megsütjük, bekenjük a petrezselymes olívaolajjal, majd a szeleteket kissé egymásra csúsztatva, kibéleljük velük a tortaformát úgy, hogy az oldalára is jusson. (Az eredeti recept szerint a padlizsánokat bő olajban kellene kisütni, de szerintem nagyon elnehezítené az ételt, ezért döntöttem a bordázott aljú serpenyőben való elkészítés mellett.)
Az olajban kissé megpirítjuk a megtisztított, átört fokhagymgerezdeket (ha nagyon intenzív ízű, vágjuk félbe, picit pirítsuk meg az olajon, majd lelkiismeret-furdalás nélkül dobjuk ki a gerezdeket, mert sajnos nem mindenki rajong a fokhagymáért).
A fokhagymás olajhoz hozzáadjuk a paradicsomkockákat, a csípős pirospaprikát, a zöldfűszereket, a sót és a borsot, majd közepes lángon kb. 30-40 percig főzzük.
A sütőt előmelegítjük 175 fokra.
A spagettit kifőzzük, szinte még roppanósan leszűrjük, és összekeverjük a paradicsomszósszal, afélbevágott fekete olívabogyókkal és a sajtokkal, majd az egészet a padlizsánszeletekkel kibélelt tortaformába öntjük. A tetejét befedjük a megmaradt padlizsánszeletekkel, meglocsoljuk egy kevés olívaolajjal, megszórjuk a maradék zsemlemorzsával és a már előmelegíett sütőben kb. 25-30 percig sütjük.

5 commenti:

Vica ha detto...

Köszi Gabah,hétvégén el is készitem.

vegavarázs ha detto...

Ilyen tortát szívesen fogadnék a szülinapomon! :-)

Kata ha detto...

Gabah, ezt hidegen vagy melegen eszitek? mert ha hidegen is jó, jó lenne nekem hétvégére.

Gabah ha detto...

Nincs mit, Vicuska!
Vegavaràzs, óvatosan szét lehet küldözgetni az ajándékozók körében a receptet, és lehet sóhajtozni, hogy "Óóóóóó, ha ezt nekem valaki szülinapomra elkészítenéééé....!" Biztos van egy jó barátnő, aki veszi a lapot! ;-)))
Kata, mi melegen ettük, Ember egyébként sem hajlandó semmit hidegen megenni :-) Én persze kóstolgattam utána langyosan is, és rájöttem, hogy azon tésztaételek egyike ez, ami így, langyosan is, sőt, MÁSNAP IS! jó. Ahhoz, hogy ilyen legyen, szerintem egyetlen dolgot kell igazán eltalálni: a szósz mennyiségét. Nem könnyű, mert ha a tészta a sütés során magába szívja az összes paradicsomot, akkor az egész csak frissen jó. Valószínűleg azért van annyi zsiradék is a receptben, hogy a torta ne száradjon ki.
Egyszer már készítettem hasonlót, gramignával, paradicsomos-borsós-húsos szósszal, és annál épp ez volt a bibi. Természetesen az is nagyon fontos, hogy jó minőségű, durumbúzából készült tésztával készüljön. A tojásos tészták ugyanis sokkal jobban magukba szívják a szószt, és sokszor össze is ragadnak.
Szóval langyosan még szerintem jó, hidegen nem 100%.
Na, most jó sokat segíettem. ;-)

vegavarázs ha detto...

Remek terv, már csinálom is! :-)